2 Nisan 2017 Pazar

3750 Yıllık Şikayet Mektubu (Babil)

Eski Babil'in Ur antik kentinde çıkarılmış olan M.Ö. 1750 yılına ait bu tablet, bir tüccarın yanlış kalitede bakır teslim etmesi üzerine yazılmıştır. Şikayet mektubunun içeriği Türkçe olarak şu şekilde:
"Ea-nasir'e söyleyin: Nanni şu mesajı iletiyor:
Geldiğinde, bana şöyle dedin: "Gimil-Sin'e yüksek kalitede bakır külçeleri vereceğim (geldiğinde)." Sonra gittin ama bana verdiğin sözü tutmadın. Yüksek kalitede olmayan külçeleri elçime (Sit-Sin) verdin ve dedin ki: "Bunları almak istiyorsan al; istemiyorsan git."
Beni ne sanıyorsun, nasıl bana böyle bir aşağılamayka davranırsın? Senden çantayı alıp paraları vermesi için bizler gibi centilmen elçiler gönderdim ancak onları birkaç defa elleri boş olarak geri göndererek beni aşağıladın; üstelik onları düşman bölgesinden gönderdin. Telmun ile ticaret yapan tüccarlardan böyle davranan oldu mu? Sadece sen böyle aşağıladın! Sana borcum (?) olan o ufacık gümüş nedeniyle böyle rahat konuşuyorsun. Ama ben senin adına saraya 1080 libre gümüş verdim. Ve umi-abum da aynı şekilde 1080 libre gümüş verdi. Bunların yanı sıra, Samas tapınağında saklanması için mühürlü bir tablet üzerine yazdık.
O gümüş nedeniyle bana nasıl davrandın? Benim para çantamı benden sakındın, hem de düşman bölgesinde! Şimdi paramı bana tam olarak geri ödemek sana düşüyor.
Bil ki bundan sonra senden yüksek kalitede olmayan hiçbir gümüşü kabul etmeyeceğim. Bundan sonra külçeleri bizzat kendim, kendi bahçemde ölçüp alacağım. Ayrıca beni aşağıladığın için seni reddetme hakkımı da kullanacağım."

1 yorum: